Heri Retnawati
Dr., corresponding author, Yogyakarta State University, Indonesia, heri_retnawati@uny.ac.id
Badrun Kartowagiran
Prof., Yogyakarta State University, Indonesia, kartowagiran@uny.ac.id
Janu Arlinwibowo
M.Pd., Yogyakarta State University, Indonesia, januarlinwibowo@windowslive.com
Eny Sulistyaningsih
M.Pd, Yogyakarta State University, Indonesia, enylistya@gmail.com
The quality of national examination items plays an
enormous role in identifying students’ competencies mastery and their
difficulties. This study aims to identify the difficult items in the
Junior High School Mathematics National Examination, to find the factors that
cause students’ difficulty and to reveal the strategies that the
teachers and the students might implement in order to overcome them. The
study is phenomenological research with the mixed methods. The data were
collected using documentation of students’ responses
and focus group discussion (FGD) of teachers. The
data analysis was conducted using Milles & Hubberman steps. The results of
the study showed that there were 4 difficult items of the 40 test items
for the students. The students’ difficulties
were the lack of concept understanding,
difficulties in calculating, difficulties in selecting information, being
deceived by the distractors, being unaccustomed to completing complex and non-integers
test items, and completing contextual test items that have been presented in
the form of figures or narrative texts.
Keywords: difficult items,
influencing factors, teachers’ strategy, examination,
mathematics
mathematics
This article was published in International Journal of Instruction, Vol. 10, No.3. If You wanna get the pdf file, you can click this link [download]
Turkish Abstract
Ulusal Matematik Sınav
Soruları Neden Zor ve Öğretmenlerin
BununÜstesinden Gelmek
İçin Stratejileri Neler?
Ulusal sınav sorularının
kalitesi, öğrencilerin yetkinliklerinin ve
zorlandıkları konuların belirlenmesinde büyük rol oynamaktadır. Bu
çalışma, Ulusal Ortaokul Matematik Sınavının zor öğelerini belirlemeyi,
öğrencilerin zorlanmalarına neden olan faktörleri bulmayı ve öğretmenlerin ve
öğrencilerin uygulayabilecekleri stratejileri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.
Çalışma karma yöntemle yapılmış fenomenolojik bir araştırmadır. Veriler,
öğrenci yanıtlarının dokümantasyonu ve öğretmenlerin odak grup görüşmesi (FGD)
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi, Milles &
Hubberman adımları kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın sonuçları sınavın 40 test öğesinden 4'ünün
öğrenciler için zor olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: zor öğeler, etkileyen faktörler,
öğretmenlerin stratejileri, sınav, matematik
French Abstract
Pourquoi sont les
Mathématiques Articles d'Examen nationaux
Difficiles et Comment la
Stratégie de Professeurs doit Le surmonter?
La qualité d'articles d'examen nationaux joue un
énorme rôle dans l'identification de la maîtrise de compétences des étudiants
et leurs difficultés. Cette étude a pour but d'identifier les articles
difficiles dans les Mathématiques de Collège l'Examen national, trouver les
facteurs qui causent la difficulté des étudiants et révéler les stratégies que
les professeurs et les étudiants pourraient mettre en œuvre
pour les surmonter. L'étude est la recherche
phénoménologique avec les méthodes mixtes(mélangées).
Les données ont été rassemblées utilisant
la documentation des réponses des étudiants et la discussion de
groupe de discussion (FGD) de professeurs. L'analyse de données a été conduite
utilisant des Pas(Étapes) de Hubberman et des Moulins(Usines). Les
résultats de l'étude ont montré qu'il y
avait 4 articles difficiles des 40
articles de test pour les étudiants.
Mots Clés: articles
difficiles, influençant facteurs, la stratégie
de professeurs, examen, mathématiques
German Abstract
Warum sind die
Mathematik-Nationalen
Prüfungsgegenstände schwierig und
was ist die Strategie der Lehrer zu überwinden?
Die Qualität der nationalen Prüfungsgegenstände spielt
eine enorme Rolle bei der Ermittlung der Kompetenzen der
Studierenden und ihrer
Schwierigkeiten. Diese Studie
zielt darauf ab,
die schwierigen Punkte in der Junior
High School Mathematics
National Examination zu identifizieren, um die Faktoren zu finden,
die die Schwierigkeiten der Schüle r verursachen und die Strategien
offenbaren, die die
Lehrer und die
Schüler umsetzen könnten,
um sie zu überwinden. Die
Studie ist phänomenologische Forschung
mit den gemischten
Methoden. Die Daten wurden
unter Verwendung der
Dokumentation der Schülerreaktionen und
der Fokusgruppen-Diskussion (FGD) der Lehrer gesammelt. Die Datenanalyse
wurde mit Milles & Hubberman-Schritten
durchgeführt. Die Ergebnisse
der Studie zeigten,
dass es 4
schwierige Gegenstände der 40 Testartikel für die Schüler gab.
Schlüsselwörter:
schwierige gegenstände, einflussfaktoren, lehrerstrategie, untersuchung, mathematik
Tidak ada komentar:
Posting Komentar